کک متالوژی، کک پرسلفور و کم سلفور

کک متالوژی

کک ماده‌ای با کربن بسیار بالا و ناخالص‌های اندک که به عنوان سوخت به کار می‌رود. کک ماده‌ی جامد کربناتی است که از زغال‌های بیتومین کم خاکستر و کم گوگرد حاصل می ‌شود. ککی که از زغال حاصل می‌ شود، دارای رنگ خاکستری، سخت و متخلخل است.وجود خاکستر در کک سبب افزایش مصرف کک و سنگ آهک در کوره بلند و کاهش ظرفیت تولید باطری های کک سازی می شود.کک متالورژی ماده ای متخلخل است و در کوره بلند به کار می رود و یکی از مصارف عمده کک در صنایع متالورژیکی می باشد. کک در کوره بلند نقش های مختلف تأمین انرژی، احیاء کانه های آهن، ایجاد تخلخل برای عبور گازهای احیاء کننده و کربوره کردن چدن را دارا می باشد.

کک کم سلفور

گرافیت گرانول کم سولفور که یکی از محصولات فرآوری شده از نفت می باشد نوع خالصی از پترولیوم کک است. این محصول از واکنش های متفاوت پترولیوم کک در دمای ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ درجه سانتی گراد به وجود می آید.
به همین دلیل از درصد کربن بالا و درصد سولفور پایین تری برخوردار است. این محصول در صنایع ریخته گری برای افزایش کربن در ساخت چدن، فولاد و آلیاژها به کار می رود و همچنین در صنایع پلاستیک و لاستیک کاربرد فراوانی دارد.

کک پرسلفور

گرافیت پرسولفور یا پترولیوم کک را برای کربن دهی به ذوب اظافه میکنند .پترولیوم کک بالای ۹۰٪ کربن دارد و ۵ تا ۱۰ درصد کربن بیش تر از دغال سنگ در واحد انرژی هنگام سوختن آزاد می کند. گرافیت پترولیوم کک (یا گرافیت گرانول) ماده ی کربن دار جامدی است که از پالایش نفت یا روش دیگر فعال سازی به دست می آید به جز این محصول بقیه انواع محصولات کک به صورت سنتی از ذغال سنگ گرفته می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.