آسترهای پایه اسپینل و آلومینایی

جرم نسوز اسپینلی‌:

این جرم نسوز به دلیل وجود فاز‌های اسپینلی دارای دیرگدازی بالابوده و به علت پایین بودن ضریب انبساط حرارتی اسپینل‌،مقاومت به شوک حرارتی آن از سایر دیر گداز ها مطلوب‌ تر و از نظر میلی ترکیبی وخاصیت شیمیایی خنثی است.‌ به دلیل مقاومت در برابر سرباره ‌های اسیدی‌ و قلیایی برای تولید انواع فولادها و چدن‌های آلیاژی‌، فولادهای ساده کربنی‌، فولادهایی با نقطه ذوب بالا‌، فولادهای نسوز و ضد سایش توصیه می‌شود.

جرم نسوز آلومینایی (Alumina Refractory):

پایه اصلی این جرم‌ها آلومینا  (Al2O3) است. آلومینای مصرفی در جداره کوره القایی باید حداقل از ۸۰ درصد اکسید آلومینیم برخوردار باشد که از‌ مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به خاک سیلیسی برخوردار است، ولی قیمت بالاتری نیز نسبت به آن دارد. این دیرگداز از نظر میل ترکیبی و خواص شیمیایی خاصیت خنثی دارد و در مقابل سرباره‌های اسیدی و بازی مقاوم است به همین دلیل برای ذوب چدن و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
جرم‌های آلومینایی‌ با استفاده از مواد مرغوب وارداتی و تکنولوژی روز دنیا، علاوه بر کیفیت فوق العاده دارای قیمت مناسب ‌و رقابتی هستند.

اين جرم نسوز به دليل وجود فازهای اسپينلی دارای ديرگدازی بالا بوده و بعلت پائين بودن ضريب انبساط حرارتی اسپينل ، مقاومت به شوک حرارتی آن از ساير ديرگدازها مطلوب تر و از نظر ميل ترکيبی و خاصيت شيميائی خنثی می باشد و به دليل مقاومت در برابر سرباره های اسيدی و قليائی برای توليد انواع فولادها و چدن های آلياژی ، فولادهای ساده کربنی ، فولادهايي با نقطه ذوب بالا ، فولادهای نسوز و ضد سايش توصيه می گردد .در جرم آلومينا ـ اسپينلی زينترينگ بصورت لايه لايه انجام گرفته و جداره زينتربصورت يک لايه نازک می باشد که اين خاصيت نفوذ مذاب را به حداقل می رساند و نيازی به سيخ زدن ندارد که خود باعث کاهش مصرف جرم  و صرفه جويی در ميزان وقت و انرژی می گردد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.