آهن اسفنجی

آهن اسفنجی محصول حاصل از احیای مستقیم سنگ آهن می باشد. (منظور از سنگ آهن، همان گندله می باشد) در عملیات احیای مستقیم، بدون نیاز به ذوب سنگ آهن، اکسیژن آن حذف می شود. شکل ظاهری آن بصورت قطعات کروی (گندله) متخلخل یا اسفنج گونه می باشد که دلیل نامگذاری آن هم، همین ظاهر اسفنجی این محصول می باشد. آهن اسفنجی دارای عیار بالای آهن می باشد. یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی بود. در ادامه، از مزایای آهن اسفنجی نسبت به قراضه خواهیم گفت:

الف- استمرار یکنواختی آنالیز در محصول

ب- گوگرد و فسفر کمتر در آهن اسفنجی نسبت به آهن قراضه همچنین با مصرف و شارژ توام آهن اسفنجی و قراضه در کوره های قوس الکتریکی و القائی از میزان ناخالصی ها و عناصر گوگرد و فسفر در حد قابل ملاحظه ای کاسته می شود. با دقیق کردن ترکیب شارژ آهن اسفنجی و قراضه نیاز به عملیات تصفیه مذاب کمتر شده و در نتیجه عملیات متالوژیکی در داخل کوره آسانتر انجام شده و بهره وری کوره بالا می رود.

ج- با جایگزینی آهن اسفنجی به جای قراضه، میزان مس، کروم، تنگستن، سرب، قلع و روی و سایر عناصر مزاحم و مضر در چدن و فولاد مذاب کاهش یافته و کیفیت و خواص مکانیکی محصولات ریخته گری و فولادی افرایش می یابد.

د- کاهش میزان نیتروژن در مذاب فولاد باعث می شود تا تختال و شمش های با کیفیت بمراتب بهتر جهت تولید ورق های گرم ، وایر و انواع محصولات دیگر تولید گردد.

کاربرد اصلی آهن اسفنجی:آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن می باشد بنابراین میتوانیم درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب مورد نیاز واحدهای فولادسازی را بجای استفاده از ضایعات، از طریق آهن اسفنجی تامین کنیم.

عیار آهن اسفنجی:عیار و میزان آهن موجود در آهن اسفنجی، بین ۸۴ الی ۹۵ درصد می باشد.