فلورین

فلورین چیست؟

 کانی فلورین یا فلوئوریت به فرمول شیمیایی CAF2 مهمترین کانی فلوئور در طبیعت می باشد که می توان فلوئور را از آن بدست آورد.

این کانی به رنگ های زرد ، سبز ، صورتی, آبی ، بنفش ، بی رنگ و گاهی سیاه بوده و در سیستم کوبیک متبلور می شود. به صورت نیمه شفاف بوده و دارای جلای شیشه ای است .  وزن مخصوص این کانی ۱۸/۳ و سختی آن ۴ می باشد.

معمولاً فضای خالی بین سایر کانی ها را پر می کند و در طبیعت بیشتر به صورت  رگه ای مشاهده شده و همراه با کانی هایی کلسیت – کوارتز – باریت- سلستین و سولفید های گوناگون همراه است. فلوئوریت در صورت خالص بودن ۷/۴۸ % فلوئور و ۳/۵۱ % کلسیم دارد. در تصاویر زیر سیستم مکعبی و جلای شیشه ای فلوئوریت، قابل تشخیص است.

“نحوه تشکیل، ذخایر و تولید فلورین”

فلوئوریت در محدوده وسیعی از شرایط زمین شناسی تشکیل و مشاهده می شود. کانسارهای فلوئوریت می توانند دارای منشاء رسوبی – کربناته باشند یا به صورت رگه ای معمولا ً مرتبط با سنگ های آذرین خروجی اسیدی تا حد واسط همراه باشند.

از نظر میزان ذخایر فلوئوریت، بر اساس گزارش سال  1998 میلادی،  سازمان زمین شناسی و معدن آمریکا، کشور مکزیک با ۳۲ میلیون تن در رتبه اول و کشورهای آفریقای جنوبی و چین به ترتیب با ۳۰ و ۲۳ میلیون تن در مقام دوم و سوم را دارند بعد از کشورهای فوق فرانسه با ۱۰ میلیون تن  و اسپانیا با ۶ میلیون تن قرار می ‌گیرند.

براساس اطلاعات وزارت صنایع و معادن، در سال ۲۰۰۱ میلادی جمعا بیش از ۱/۳ میلیون تن ذخیره احتمالی و بالغ بر  5/1 میلیون تن ذخیره قطعی فلورین در ایران وجود داشته است.

فلوریت از چه منابعی استخراج می شود؟

کانسارهای فلوئوریت می توانند دارای منشاء رسوبی از مواد کربناته باشند. یا به صورت رگه ای با سنگ های آذرین همراه باشند. عيار فلوئورين در مکان های قابل استخراج رگه ها، معمولاً بين 25 تا 80 درصد است. عيارهای بالاتر از 90 درصد نيز در مناطق محدودی مشاهده شده است.

اما روند استخراج فلورین به چه صورتی است؟

تولید فلورین در کشور ما بر حسب نیاز صنایع ذوب مادر، از سال 1354 شروع شد. در این راستا فقط  معدن فلورین و سرب “پاجمینا” احداث و بهره برداری شد. لذا با توجه به ضرورت تولید فلورین با توجه به توسعه تولید فولاد، این معدن در سال های بعد از انقلاب توسط کارشناسان زغال سنگ البرز مرکزی توسعه یافت.

استخراج فلورین معمولا به صورت هیدروترمال است و به ندرت در شرایط پگماتیتی انجام می گیرد. برای انجام استخراج ابتدا لازم است نحوه عملکرد رسوبات و رگه ها بررسی شود. با توجه به شرایط، فرایند استخراج گاهی به صورت زیر زمینی (تونلی) و گاهی نیز به صورت روباز انجام می گیرد.

“کاربردهای متالورژیکی فلورین”

فلورین به دلیل خاصیت کمک ذوب بودن، در صنایع‌ متالورژی کاربردهای زیادی دارد. خرید فلورین یا فلوئور اسپار، به عنوان گدازآور همراه با آهک برای بهبود سیالیت سرباره، رواج زیادی در بازارهای مرتبط با صنعت ذوب دارد.

فلورین سیالیت سرباره را (با کاهش نقطه ذوب آن) افزایش می دهد و در نتیجه، حذف گوگرد و فسفر را از فولاد مذاب و انتقال آن به سرباره را ممکن می سازد. فلورین در تصفیۀ سرباره الکتریکی، با نسبت 70 به 30 (فلورین به آهک) استفاده می شود.

صنايع توليد الكترود، آلومینیوم و صنايع فولادسازی بيش از 95 درصد از مصرف جهانی فلورين را به خود اختصاص داده ‌اند. بنابراین مشتری های اصلی فروش فلورین در جهان به شمار می روند. بر همين اساس ساليانه حدود90 هزار تن فلورين به مصرف اين صنايع رسانده می شود. حدود مصرف هر يک از اين صنايع به شرح زير است:

– صنايع فولاد سازی: 85-75 هزار تن

– صنايع توليد آلومينيوم: 10-5 هزار تن

– صنايع تولید الکترود جوشکاری: 5-1 هزار تن

در هنگام خرید فلورین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

مهم ترین نکته ای که برای خرید فلورین باید به آن توجه کنید، گریدهای مختلف آن است. در واقع لازم است ابتدا کاربرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید و با استفاده از مواردی که در ادامه ذکر می کنیم، تصمیم به خرید فلورین بگیرید. این گریدها بر اساس عیار و خلوص محصول سنجیده می شوند که عبارتند از:

قبل از خرید فلورین لازم است شناخت خوبی از تامین کننده های فلورین معتبر در کشور پیدا کنید. مهم ترین وسیله شناخت استفاده از تجربیات افراد با سابقه و مشورت با مشاورین حوزه خرید و فروش مواد کمک ذوب است.

اکثر عرضه کننده های فلورین، این محصول را با عیارها و دانه بندی های مختلفی برای صنایع مختلف فولاد و ذوب به فروش می رسانند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دانه بندی، موجودی، آنالیز پودر و قیمت فلورین می توانید با کارشناسان شرکت مورد نظر تماس بگیرید. البته بسیاری از شرکت ها قابلیت استعلام آنلاین قیمت فلورین را در سایت خود دارند. واضح است که عیارهای بالاتر فلورین، قیمت بیشتری دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.